Menu
Luk
Aktiv med KOL

Vejrtrækningsøvelser

Åndenød er et almindeligt kendt fænomen for næsten alle KOL-patienter.
Det er både ubehageligt og skræmmende, men det er heldigvis ikke farligt.

Når du har KOL, trækker du vejret oftere end raske personer. Raske mennesker trækker vejret 14-16 gange i minuttet.

Her er nogle øvelser, du skal bruge, hver gang du får åndenød:

"Fløjtemund-vejrtrækning"

Vejrtrækning med fløjtemund

  1. Træk vejret langsomt ind gennem munden eller næsen, indtil du føler, at lungerne er fyldt med luft
  2. Spids munden, som om du skal til at fløjte
  3. Pust langsomt ud, mens du bevarer fløjtemunden. Det er vigtigt, at du bruger dobbelt så lang tid på at ånde ud, som du brugte på at ånde ind. Husk hele tiden at have fløjtemund
  4. Brug ikke al for stor kraft på at tømme lungerne for luft

Derfor skal du bruge fløjtemund-vejrtrækning

  • Øvelsen hjælper dig til at styre din vejrtrækning
  • Giver dig mere luft ned i lungerne og holder luftvejene åbne
  • Gør det lettere at trække vejret
  • Øger din følelse af at kunne styre din vejrtrækning
  • Øger din mulighed for at udføre fysisk aktivitet
  • Brug altid fløjtemund-øvelsen, når du skal bøje dig, løfte eller gå op ad trapper

Vejrtrækning med maven

Træk vejret med maven

  1. Slap af i skuldrene
  2. Læg en hånd på maven
  3. Tag en dyb indånding og mærk, hvordan din mave bliver større
  4. Pust ud samtidig med at du laver fløjtemund og mærk, hvordan din mave igen bliver mindre
  5. Gentag det tre gange og hvil derefter i to minutter
  6. Gentag denne øvelse flere gange hver dag

Derfor skal du trække vejret med maven

  • Du bruger færre kræfter på at trække vejret
  • Det hjælper dig til at styre din vejrtrækning, når du har svært ved at trække vejret
  • Du får mere luft ned i lungerne

Problemer med hoste?

Kontrolleret hoste

  1. Sæt dig ned og gør det behageligt
  2. Læn dig lidt fremad
  3. Placer begge fødder solidt på gulvet
  4. Tag en dyb indånding gennem næsen og træk vejret helt ned i maven
  5. Hold vejret i tre sekunder
  6. Lav to kraftige udåndinger, mens du holder munden åben (ligesom når du ånder på et spejl)
  7. Slap af og gentag

Derfor skal du bruge kontrolleret hoste

  • Du fjerner slim fra lungerne
  • Du sparer kræfter og bruger mindre energi
  • Det forebygger lungebetændelse, som kan opstå på grund af ophobning af slim i lungerne
Del artiklen
Del artiklen
Print artiklen
Print artiklen

Angst og åndenød

Det er vigtigt at kunne styre sin angst, hvis du vil forebygge og mindske åndenøden.
Læs mere her, hvis du oplever den onde ”Angst-åndenød-cirkel”.

Afslapningsøvelse

  1. Luk øjnene. Start med at slappe af i fødderne og derefter opad mod hovedet
  2. Slap af i venstre fod indtil du ikke kan mærke nogen muskelspænding. Tag nogle dybe indåndninger og ånd langsomt ud med spidsede læber ("fløjte-mund")
  3. Slap af i højre fod, venstre ben, højre ben, venstre læg og højre læg
  4. Vent med at gå videre til du er fuldstændig afslappet i begge ben. Tag nogle dybe indåndinger og pust langsomt ud med spidsede læber ("fløjte-mund")
  5. Fortsæt med hænder, arme, skuldre, balder, hofter og ryg
  6. Derefter slapper du af i nakke, ansigt og hovedbund
  7. Når du er helt afslappet så hold øjnene lukkede og træk vejret dybt nogle gange, som beskrevet ovenfor, før du stopper øvelsen
TYPO3 CMS by TypoConsult A/S
Del denne side på...