Menu
Luk
Aktiv med KOL

TOP TIPS til dig der har KOL

Tryk på billedet og læs TOP TIPS til en KOL-patient

Gode råd der kan lette din hverdag

  • Udfør dine daglige aktiviteter siddende, når det kan lade sig gøre
  • Sæt dig på en skammel når du bader
  • Tag dig god tid til at bade
  • Placér de ting du skal bruge inden for rækkevidde
  • Sæt dig ned når du skal børste tænder, barbere dig eller lægge make-up
  • Hvil albuerne på et bord når du børster tænder, barberer dig eller lægger make-up
  • Sæt dig ned når du skal tage tøj på
  • Når du skal have tøj på, så tag bukserne på først og derefter blusen eller skjorten
  • Gør alt så enkelt som muligt. Store bevægelser kræver energi
  • Spørg andre om hjælp

Hvordan kan du spare på kræfterne og energien?

✔ Planlæg din dag
✔ Skift imellem aktivitet og hvile
✔ Vær realistisk og gå i dit eget tempo
✔ Lad være med at skynde dig

Her er nogle tips, der kan hjælpe dig til en god nattesøvn

  • Motionér, spis sundt og vær aktiv
  • Sørg for at have en daglig rutine, også selv om der ikke er noget bestemt du skal
  • Stå op om morgenen og tag tøj på
  • Bliv ikke liggende i sengen
  • Spis morgenmad, frokost og aftensmad
  • Følg dit motionsprogram
  • Slap af før du går i seng. Brug dine afslapningsteknikker, tag et dejligt bad og lyt til beroligende musik
  • Undgå store måltider lige før du skal i seng. Du er længe om at fordøje store måltider, og de giver dig mere åndenød
  • Lad være med at drikke kaffe, te og cola lige før sengetid. Undgå at spise chokolade, lige før du går i seng. Det indeholder alt sammen stimulerende stoffer, der gør det svært at falde i søvn
  • Undgå heftige diskussioner og følelsesladede film. Begge dele kan også gøre det svært for dig at falde i søvn
Del artiklen
Del artiklen
Print artiklen
Print artiklen

12 gode råd til træningen

  • Husk altid at have din inhalator med ved træningen
  • Undgå at spise et stort måltid, før du træner
  • Skriv en træningsdagbog, så du kan se din fremgang, og så du kan presse dig selv endnu mere hver gang
  • Hav en nødplan parat, hvis vejret er dårligt, og du træner ude
  • Spis eller drik noget proteinholdigt efter træningen. F.eks. kakaomælk eller knækbrød med kødpålæg. Det hjælper til at opbygge musklerne
  • Forsøg at være aktiv mindst 30 min. hver dag
  • Sjov træning er nemmere at holde fast i
  • Træning giver dig en bedre livskvalitet

Læs mere her

Råd om, hvordan du sikrer dig et røgfrit miljø

Du kan for eksempel sige til dine bekendte:

”Jeg har kronisk obstruktiv lungesygdom, og jeg bliver dårligere af tobaksrøg”.

”Jeg er blevet syg af tobaksrøg. Du hjælper mig bedst ved at lade være med at ryge, mens vi er sammen”.

”Jeg kan ikke tåle tobaksrøg, og jeg vil være taknemmelig, hvis du lader være med at ryge, mens vi er sammen”.

Læs mere om rygestop her

Forslag, der vil hjælpe dig med at få fjernet slim fra lungerne

  • Før du går udenfor, så tag en dyb indånding og udfør dine vejrtrækningsøvelser
  • Slim kan ophobes i lungerne i løbet af natten. Derfor er det bedst at udføre vejrtrækningsøvelserne og hosteteknikkerne om morgenen
  • Drik noget varmt. Det vil kunne løsne slimet.
  • Undgå at hoste i små stød. Det er spild af kræfter (energi) og giver åndenød
  • Det er vigtigt, at du lærer at styre din hoste og ikke omvendt
  • Hvis der kun er lidt eller intet slim i dine lunger, skal du ikke forsætte med at hoste
TYPO3 CMS by TypoConsult A/S
Del denne side på...