Menu
Luk
Aktiv med KOL

Fysisk træning

Motion og træning er en vigtig del af KOL-patientens liv.
Her på siden kan du se film med øvelser. Træningsøvelserne er til dig, der lever med KOL eller arbejder med træning af mennesker med KOL.

Øvelserne hjælper dig til at komme i bedre form, så du kan overkomme mere i dagligdagen. Træning er den bedste medicin, så god fornøjelse med øvelserne.

Se videoerne nedenfor eller læs gode råd til træning her

Del artiklen
Del artiklen
Print artiklen
Print artiklen

Træning hjælper dig

Når du har KOL, kan du ikke trække vejret så let, som andre kan. Derfor har du lettere ved at blive træt og få åndenød. Det er ikke en rar oplevelse. Mange med KOL gør derfor meget for at undgå åndenød.

Det bedste, du kan gøre for at undgå åndenød, er at dyrke motion. For når du holder dig i form, vil du ikke få så meget åndenød i forbindelse med dine daglige aktiviteter. Du kan også øve dig på nogle gode vejrtrækningsteknikker her.

Når du dyrker motion opnår du:

  • Øget blodgennemstrømning
  • Øget iltoptagelse
  • Respirationsarbejdet sænkes
  • Mindre træthed
  • Oplevelse af fællesskab
  • Mindre angst ved dyspnø
  • Motivering til aktivitet
  • Øget selvværd
  • Øget livskvalitet

Tal med din læge

Jo mere din læge ved om dine symptomer, medicin, aktivitetsniveau og livsstil, jo bedre kan lægen behandle din KOL. Sørg for at spørge din læge til råds om gode øvelser eller et træningsprogram.

TYPO3 CMS by TypoConsult A/S
Del denne side på...